Disleksi, bilişsel zorluklara sebep olan ve kişinin öğrenme sürecini olumsuz yönde etkileyen bir öğrenme güçlüğüdür. Disleksisi olan çocuklara yönelik belirli öğrenme metodları ve stratejileri geliştirilmiştir. Bu stratejiler, çoklu duyulara hitap eden bir takım materyallerle sağlanır. Öğretim materyallerinin görsel algıya tesir edebilmesi için temel tasarımın belli ilke ve yöntemlerinin kullanılması gerekir. Bu ilkeler, tipografi, illüstrasyon, sayfa düzeni gibi grafik tasarım elemanlarıyla sentezlenerek uygulanır. Kabul edilmelidir ki tasarım denildiğinde tek bir doğru yoktur fakat öğrenmeyi olumsuz yönde etkileyebilecek hatalı uygulamalar vardır. Her çocuk özeldir, her çocuğun farklı öğrenme stili olabilir. Doğru stile yönelik uygun yaklaşımların incelenmesi, öğrenme güçlüğünü aşmaya yardımcı olabilir. Disleksinin okuma, yazma, sözlü anlatım gibi temel iletişim alanlarında güçlük yaşatan doğasını, grafik tasarım prensipleriyle hafifletmek, doğru materyal kullanımıyla sağlanabilir. Bu çalışmada disleksili çocuklar için özel hazırlanan öğretim materyalleri tasarım unsurları açısından incelenmekte, disleksiye yönelik tavsiye edilen tasarım unsurları ele alınmaktadır. Bu incelemeler sonucunda da disleksi için tasarlanan bir öğretim materyalinin nasıl olması gerektiğine dair öneriler sunulmakta, bir öğretim materyali için tasarım prototipi sergilenmektedir.
Eser Adı (dc.title) | Disleksi tanılı 6-8 yaş arası çocuklara yönelik eğitim materyallerinde grafik tasarımın etkisi |
Yazar [Asıl] (dc.creator.author) | Sarı, Zeynep |
Yazar Departmanı (dc.creator.department) | Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Yazar Departmanı (dc.creator.department) | Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Grafik Tasarım Yüksek Lisans Programı |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2023 |
Yayın Turu [Akademik] (dc.type) | preprint |
Yayın Türü [Ortam] (dc.format) | application/pdf |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Disleksi |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Grafik tasarım |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Öğretim materyali |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Dyslexia |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Graphic design |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Teaching material |
Yayıncı (dc.publisher) | Yeditepe Üniversitesi Akademik ve Açık Erişim Bilgi Sistemi |
Dil (dc.language.iso) | tur |
Özet Bilgisi (dc.description.abstract) | Disleksi, bilişsel zorluklara sebep olan ve kişinin öğrenme sürecini olumsuz yönde etkileyen bir öğrenme güçlüğüdür. Disleksisi olan çocuklara yönelik belirli öğrenme metodları ve stratejileri geliştirilmiştir. Bu stratejiler, çoklu duyulara hitap eden bir takım materyallerle sağlanır. Öğretim materyallerinin görsel algıya tesir edebilmesi için temel tasarımın belli ilke ve yöntemlerinin kullanılması gerekir. Bu ilkeler, tipografi, illüstrasyon, sayfa düzeni gibi grafik tasarım elemanlarıyla sentezlenerek uygulanır. Kabul edilmelidir ki tasarım denildiğinde tek bir doğru yoktur fakat öğrenmeyi olumsuz yönde etkileyebilecek hatalı uygulamalar vardır. Her çocuk özeldir, her çocuğun farklı öğrenme stili olabilir. Doğru stile yönelik uygun yaklaşımların incelenmesi, öğrenme güçlüğünü aşmaya yardımcı olabilir. Disleksinin okuma, yazma, sözlü anlatım gibi temel iletişim alanlarında güçlük yaşatan doğasını, grafik tasarım prensipleriyle hafifletmek, doğru materyal kullanımıyla sağlanabilir. Bu çalışmada disleksili çocuklar için özel hazırlanan öğretim materyalleri tasarım unsurları açısından incelenmekte, disleksiye yönelik tavsiye edilen tasarım unsurları ele alınmaktadır. Bu incelemeler sonucunda da disleksi için tasarlanan bir öğretim materyalinin nasıl olması gerektiğine dair öneriler sunulmakta, bir öğretim materyali için tasarım prototipi sergilenmektedir. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2024-02-20 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2024-02-20 |
Haklar (dc.rights) | Yeditepe Üniversitesi Akademik ve Açık Erişim Bilgi Sistemi |
Erişim Hakkı (dc.rights.access) | Open Access |
Telif Hakkı (dc.rights.holder) | Aksi belirtilmediği sürece telif hakları Yeditepe Üniversitesi'ne aittir. Kullanım izinleri Açık Erişim Sistemi'nde belirtilmiş olup, "InC-NC/1.0" ve "by-nc-nd/4.0" belirtildiği gibidir. |
Telif Hakkı Url (dc.rights.uri) | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
Telif Hakkı Url (dc.rights.uri) | https://rightsstatements.org/page/InC-NC/1.0/?language=en |
Açıklama [Genel] (dc.description) | Yayınlanan son versiyon |
Açıklama [Not] (dc.description.note) | Not: Bu ön baskı, hakem/bilirkişi tarafından onaylanmamış yeni araştırmaları bildirir ve bu alanda birden fazla uzmana danışılmadan kaynak bilgi olarak kullanılmamalıdır. |
Tanım Koleksiyon Bilgisi (dc.description.collectioninformation) | Bu eser Yeditepe Üniversitesi Kütüphanesi aracılığıyla kullanıma sunulan ön baskı koleksiyonunun bir parçasıdır. Sorularınız için iletişim adresimiz openaccess@yeditepe.edu.tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/20.500.11831/8253 |