Sibernetik sanatta organizma ve makineler

Bu tez felsefi olarak bir çok filozofun üzerine tartıştığı organizma-makine karşıtlığı ve benzerliği hakkındaki araştırmalar ışığında sibernetiğin ve sibernetik sanatın aynı konuyu nasıl ele aldığını incelemektedir. Descartes ve Aristotales gibi ilk çağ düşünürlerinin makinelere birer ruh atadığı kartezyen düşüncenin zaman içersinde Immanuel Kant, Georges Cangulheim ve Gilbert Simondon gibi düşünürlerce tekrar gündeme gelmesiyle makineler ve organizma arasındaki ilişki tarihsel, sosyolojik ve ontolojik olarak tekrardan sorgulanır. Norbert Weiner’ın temellerini attığı sibernetik bu tartışmaların izleğinde hem organizmayı hem de makineleri bir arada araştıran bir sistem teorisi ortaya koyar. Sibernetik disiplinlerarası bir yapı ortaya koyar ve bilimsel alanlar dışında pek çok alanla temas etmiştir. Sibernetik teorilerin sanat alanında kullanılmaya başlaması ve kuramlaştırılması Roy Ascott, Nicolas Schöffer gibi sanatçılar tarafından gerçekleştirilmiştir. Ortaya çıkan eserlerde; etkileşim, geri bildirim, katılımcılık gibi unsurlarla, sanat, bilim ve teknoloji işbirliği içersindedir. Stelarc beden ile ,Gilberto Esperza ise diğer canlılarla makineyi yan yana getirerek sibernetik sanatın unsurlarıyla birleştirmişlerdir. Makalede yer alan sanatçıların eserleri üzerinden sibernetiğin önermesi olan organizma ve makinelerde benzer işlevlerle tanımlanan sistem ile hem canlıların (beden, mikroorganizmalar, bitkiler) hem de makinelerin nasıl kullanıldığına bakılır.

Görüntülenme
10
15.01.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
15.01.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
05 Nisan 2024 16:30
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Sibernetik sanatta organizma ve makineler
Yazar [Asıl]
(dc.creator.author)
Çelik, Ceren Su
Yazar Departmanı
(dc.creator.department)
Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yazar Departmanı
(dc.creator.department)
Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Plastik Sanatlar ve Resim Yüksek Lisans Programı
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2023
Yayın Turu [Akademik]
(dc.type)
preprint
Yayın Türü [Ortam]
(dc.format)
application/pdf
Konu Başlıkları [Genel]
(dc.subject)
Organizma-makine
Konu Başlıkları [Genel]
(dc.subject)
Roy Ascott
Konu Başlıkları [Genel]
(dc.subject)
Sibernetik sanat
Konu Başlıkları [Genel]
(dc.subject)
Stelarc
Konu Başlıkları [Genel]
(dc.subject)
Teknoloji felsefesi
Yayıncı
(dc.publisher)
Yeditepe Üniversitesi Akademik ve Açık Erişim Bilgi Sistemi
Dil
(dc.language.iso)
tur
Özet Bilgisi
(dc.description.abstract)
Bu tez felsefi olarak bir çok filozofun üzerine tartıştığı organizma-makine karşıtlığı ve benzerliği hakkındaki araştırmalar ışığında sibernetiğin ve sibernetik sanatın aynı konuyu nasıl ele aldığını incelemektedir. Descartes ve Aristotales gibi ilk çağ düşünürlerinin makinelere birer ruh atadığı kartezyen düşüncenin zaman içersinde Immanuel Kant, Georges Cangulheim ve Gilbert Simondon gibi düşünürlerce tekrar gündeme gelmesiyle makineler ve organizma arasındaki ilişki tarihsel, sosyolojik ve ontolojik olarak tekrardan sorgulanır. Norbert Weiner’ın temellerini attığı sibernetik bu tartışmaların izleğinde hem organizmayı hem de makineleri bir arada araştıran bir sistem teorisi ortaya koyar. Sibernetik disiplinlerarası bir yapı ortaya koyar ve bilimsel alanlar dışında pek çok alanla temas etmiştir. Sibernetik teorilerin sanat alanında kullanılmaya başlaması ve kuramlaştırılması Roy Ascott, Nicolas Schöffer gibi sanatçılar tarafından gerçekleştirilmiştir. Ortaya çıkan eserlerde; etkileşim, geri bildirim, katılımcılık gibi unsurlarla, sanat, bilim ve teknoloji işbirliği içersindedir. Stelarc beden ile ,Gilberto Esperza ise diğer canlılarla makineyi yan yana getirerek sibernetik sanatın unsurlarıyla birleştirmişlerdir. Makalede yer alan sanatçıların eserleri üzerinden sibernetiğin önermesi olan organizma ve makinelerde benzer işlevlerle tanımlanan sistem ile hem canlıların (beden, mikroorganizmalar, bitkiler) hem de makinelerin nasıl kullanıldığına bakılır.
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2024-01-15

(dc.date.available)
2024-01-15
Haklar
(dc.rights)
Yeditepe Üniversitesi Akademik ve Açık Erişim Bilgi Sistemi
Erişim Hakkı
(dc.rights.access)
Open Access
Telif Hakkı
(dc.rights.holder)
Aksi belirtilmediği sürece telif hakları Yeditepe Üniversitesi'ne aittir. Kullanım izinleri Açık Erişim Sistemi'nde belirtilmiş olup, "InC-NC/1.0" ve "by-nc-nd/4.0" belirtildiği gibidir.
Telif Hakkı Url
(dc.rights.uri)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Telif Hakkı Url
(dc.rights.uri)
https://rightsstatements.org/page/InC-NC/1.0/?language=en
Açıklama [Genel]
(dc.description)
Yayınlanan son versiyon
Açıklama [Not]
(dc.description.note)
Not: Bu ön baskı, hakem/bilirkişi tarafından onaylanmamış yeni araştırmaları bildirir ve bu alanda birden fazla uzmana danışılmadan kaynak bilgi olarak kullanılmamalıdır.
Tanım Koleksiyon Bilgisi
(dc.description.collectioninformation)
Bu eser Yeditepe Üniversitesi Kütüphanesi aracılığıyla kullanıma sunulan ön baskı koleksiyonunun bir parçasıdır. Sorularınız için iletişim adresimiz openaccess@yeditepe.edu.tr
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
https://hdl.handle.net/20.500.11831/8151
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms