Sibernetik sanatta organizma ve makineler

Bu tez felsefi olarak bir çok filozofun üzerine tartıştığı organizma-makine karşıtlığı ve benzerliği hakkındaki araştırmalar ışığında sibernetiğin ve sibernetik sanatın aynı konuyu nasıl ele aldığını incelemektedir. Descartes ve Aristotales gibi ilk çağ düşünürlerinin makinelere birer ruh atadığı kartezyen düşüncenin zaman içersinde Immanuel Kant, Georges Cangulheim ve Gilbert Simondon gibi düşünürlerce tekrar gündeme gelmesiyle makineler ve organizma arasındaki ilişki tarihsel, sosyolojik ve ontolojik olarak tekrardan sorgulanır. Norbert Weiner’ın temellerini attığı sibernetik bu tartışmaların izleğinde hem organizmayı hem de makineleri bir arada araştıran bir sistem teorisi ortaya koyar. Sibernetik disiplinlerarası bir yapı ortaya koyar ve bilimsel alanlar dışında pek çok alanla temas etmiştir. Sibernetik teorilerin sanat alanında kullanılmaya başlaması ve kuramlaştırılması Roy Ascott, Nicolas Schöffer gibi sanatçılar tarafından gerçekleştirilmiştir. Ortaya çıkan eserlerde; etkileşim, geri bildirim, katılımcılık gibi unsurlarla, sanat, bilim ve teknoloji işbirliği içersindedir. Stelarc beden ile ,Gilberto Esperza ise diğer canlılarla makineyi yan yana getirerek sibernetik sanatın unsurlarıyla birleştirmişlerdir. Makalede yer alan sanatçıların eserleri üzerinden sibernetiğin önermesi olan organizma ve makinelerde benzer işlevlerle tanımlanan sistem ile hem canlıların (beden, mikroorganizmalar, bitkiler) hem de makinelerin nasıl kullanıldığına bakılır.

Views
136
15.01.2024 since the date of
Downloaded
1
15.01.2024 since the date of
Last Access Date
17 Kasım 2024 16:00
Google Check
Click
Full Text
Full text Click to download Preview
Detailed View
Title
(dc.title)
Sibernetik sanatta organizma ve makineler
Author [Asıl]
(dc.creator.author)
Çelik, Ceren Su
Yazar Departmanı
(dc.creator.department)
Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yazar Departmanı
(dc.creator.department)
Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Plastik Sanatlar ve Resim Yüksek Lisans Programı
Publication Date
(dc.date.issued)
2023
Publication Type [Academic]
(dc.type)
preprint
Publication Type [Media]
(dc.format)
application/pdf
Subject Headings [General]
(dc.subject)
Organizma-makine
Subject Headings [General]
(dc.subject)
Roy Ascott
Subject Headings [General]
(dc.subject)
Sibernetik sanat
Subject Headings [General]
(dc.subject)
Stelarc
Subject Headings [General]
(dc.subject)
Teknoloji felsefesi
Publisher
(dc.publisher)
Yeditepe Üniversitesi Akademik ve Açık Erişim Bilgi Sistemi
Language
(dc.language.iso)
tur
Abstract
(dc.description.abstract)
Bu tez felsefi olarak bir çok filozofun üzerine tartıştığı organizma-makine karşıtlığı ve benzerliği hakkındaki araştırmalar ışığında sibernetiğin ve sibernetik sanatın aynı konuyu nasıl ele aldığını incelemektedir. Descartes ve Aristotales gibi ilk çağ düşünürlerinin makinelere birer ruh atadığı kartezyen düşüncenin zaman içersinde Immanuel Kant, Georges Cangulheim ve Gilbert Simondon gibi düşünürlerce tekrar gündeme gelmesiyle makineler ve organizma arasındaki ilişki tarihsel, sosyolojik ve ontolojik olarak tekrardan sorgulanır. Norbert Weiner’ın temellerini attığı sibernetik bu tartışmaların izleğinde hem organizmayı hem de makineleri bir arada araştıran bir sistem teorisi ortaya koyar. Sibernetik disiplinlerarası bir yapı ortaya koyar ve bilimsel alanlar dışında pek çok alanla temas etmiştir. Sibernetik teorilerin sanat alanında kullanılmaya başlaması ve kuramlaştırılması Roy Ascott, Nicolas Schöffer gibi sanatçılar tarafından gerçekleştirilmiştir. Ortaya çıkan eserlerde; etkileşim, geri bildirim, katılımcılık gibi unsurlarla, sanat, bilim ve teknoloji işbirliği içersindedir. Stelarc beden ile ,Gilberto Esperza ise diğer canlılarla makineyi yan yana getirerek sibernetik sanatın unsurlarıyla birleştirmişlerdir. Makalede yer alan sanatçıların eserleri üzerinden sibernetiğin önermesi olan organizma ve makinelerde benzer işlevlerle tanımlanan sistem ile hem canlıların (beden, mikroorganizmalar, bitkiler) hem de makinelerin nasıl kullanıldığına bakılır.
Record Add Date
(dc.date.accessioned)
2024-01-15
Açık Erişim Tarihi
(dc.date.available)
2024-01-15
Haklar
(dc.rights)
Yeditepe Üniversitesi Akademik ve Açık Erişim Bilgi Sistemi
Erişim Hakkı
(dc.rights.access)
Open Access
Copyright
(dc.rights.holder)
Aksi belirtilmediği sürece telif hakları Yeditepe Üniversitesi'ne aittir. Kullanım izinleri Açık Erişim Sistemi'nde belirtilmiş olup, "InC-NC/1.0" ve "by-nc-nd/4.0" belirtildiği gibidir.
Copyright Url
(dc.rights.uri)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Copyright Url
(dc.rights.uri)
https://rightsstatements.org/page/InC-NC/1.0/?language=en
Description
(dc.description)
Yayınlanan son versiyon
Description [Note]
(dc.description.note)
Not: Bu ön baskı, hakem/bilirkişi tarafından onaylanmamış yeni araştırmaları bildirir ve bu alanda birden fazla uzmana danışılmadan kaynak bilgi olarak kullanılmamalıdır.
Description Collection Information
(dc.description.collectioninformation)
Bu eser Yeditepe Üniversitesi Kütüphanesi aracılığıyla kullanıma sunulan ön baskı koleksiyonunun bir parçasıdır. Sorularınız için iletişim adresimiz openaccess@yeditepe.edu.tr
Single Format Address
(dc.identifier.uri)
https://hdl.handle.net/20.500.11831/8151
Analyses
Publication View
Publication View
Accessed Countries
Accessed Cities
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms