20. Yüzyıl Batı sanatında Dadaizm ve anti sanat yaklaşımlar

“İmha da yaratmadır!” mottolu Dada hareketinin topluma, geleneklere, kapitalist yönetimlere ve alanları olan sanata karşı anarşist yıkıcılığı, sanatın yüceliği olgusunun yerini biçimsel ve kavramsal yeni açılımlara bırakmasına, “Anti Sanat” kavramının doğmasına neden olmuştur. Endüstrileşmeyle oluşan kapitalizm sonucu sömürgeciliğe paralelinde oluşan militarizme karşı Dada; halk ve proletarya haklarını gözeten sosyalizmden komünist bir çizgiye evrilen felsefeyi benimser. İçinde bulunduğu 1.Dünya savaşının sosyal, siyasal etkileriyle doğan Dada; gösterilerinde politik felsefeye yer vermesi, biçimleri bozması, hazır nesne ve kolaj, montaj, asemblage teknikleri kullanımıyla ve sanatçı kavramına yaklaşımıyla anti-sanat bir yaklaşım sergilemiş, modern sanata geçişi sağlamış post modern bir akımdır. Dada’ nın sanata kattığı pek çok teknik ve dil, bugün temel görülen kullanımlardır. Kavramsal ve biçim açısından modern ve çağdaş sanatın temelinde hareketin etkilerini görebiliriz. Kısa sürede pek çok ülkede yayılan Dada, üzerinden bir asır geçmesine rağmen ironik, eleştirel, düşünceyi hünerden, sanat nesnesinden üstün tutan Anti Sanat felsefesiyle, tavır olarak günümüze değin sanat içinde varlığını sürdürmektedir. Kitap, makale, sergi, katalog ve çeşitli internet kaynaklarından yararlanılan araştırmada; sosyal ve siyasal olayların sanatı nasıl şekillendirdiği, anti-sanat yaklaşımda sanatçının nereye konumlandığı, sanat yapıtının biçimsel ve kavramsal dönüşümü ele alınmıştır.

Views
200
16.01.2024 since the date of
Downloaded
3
16.01.2024 since the date of
Last Access Date
18 Kasım 2024 02:27
Google Check
Click
Full Text
Full text Click to download Preview
Detailed View
Title
(dc.title)
20. Yüzyıl Batı sanatında Dadaizm ve anti sanat yaklaşımlar
Alternative (other) Title Name
(dc.title.alternative)
Yirminci Yüzyıl batı sanatında dadaizm ve anti sanat yaklaşımlar
Author [Asıl]
(dc.creator.author)
Akdeniz, Derya
Yazar Departmanı
(dc.creator.department)
Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yazar Departmanı
(dc.creator.department)
Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Plastik Sanatlar ve Resim Yüksek Lisans Programı
Publication Date
(dc.date.issued)
2023
Publication Type [Academic]
(dc.type)
preprint
Publication Type [Media]
(dc.format)
application/pdf
Subject Headings [General]
(dc.subject)
Anti-sanat
Subject Headings [General]
(dc.subject)
Dadaizm
Subject Headings [General]
(dc.subject)
Sanatçı
Subject Headings [General]
(dc.subject)
Sanat eseri
Subject Headings [General]
(dc.subject)
Anti-art
Subject Headings [General]
(dc.subject)
Artwork
Publisher
(dc.publisher)
Yeditepe Üniversitesi Akademik ve Açık Erişim Bilgi Sistemi
Language
(dc.language.iso)
tur
Abstract
(dc.description.abstract)
“İmha da yaratmadır!” mottolu Dada hareketinin topluma, geleneklere, kapitalist yönetimlere ve alanları olan sanata karşı anarşist yıkıcılığı, sanatın yüceliği olgusunun yerini biçimsel ve kavramsal yeni açılımlara bırakmasına, “Anti Sanat” kavramının doğmasına neden olmuştur. Endüstrileşmeyle oluşan kapitalizm sonucu sömürgeciliğe paralelinde oluşan militarizme karşı Dada; halk ve proletarya haklarını gözeten sosyalizmden komünist bir çizgiye evrilen felsefeyi benimser. İçinde bulunduğu 1.Dünya savaşının sosyal, siyasal etkileriyle doğan Dada; gösterilerinde politik felsefeye yer vermesi, biçimleri bozması, hazır nesne ve kolaj, montaj, asemblage teknikleri kullanımıyla ve sanatçı kavramına yaklaşımıyla anti-sanat bir yaklaşım sergilemiş, modern sanata geçişi sağlamış post modern bir akımdır. Dada’ nın sanata kattığı pek çok teknik ve dil, bugün temel görülen kullanımlardır. Kavramsal ve biçim açısından modern ve çağdaş sanatın temelinde hareketin etkilerini görebiliriz. Kısa sürede pek çok ülkede yayılan Dada, üzerinden bir asır geçmesine rağmen ironik, eleştirel, düşünceyi hünerden, sanat nesnesinden üstün tutan Anti Sanat felsefesiyle, tavır olarak günümüze değin sanat içinde varlığını sürdürmektedir. Kitap, makale, sergi, katalog ve çeşitli internet kaynaklarından yararlanılan araştırmada; sosyal ve siyasal olayların sanatı nasıl şekillendirdiği, anti-sanat yaklaşımda sanatçının nereye konumlandığı, sanat yapıtının biçimsel ve kavramsal dönüşümü ele alınmıştır.
Record Add Date
(dc.date.accessioned)
2024-01-16
Açık Erişim Tarihi
(dc.date.available)
2024-01-16
Haklar
(dc.rights)
Yeditepe Üniversitesi Akademik ve Açık Erişim Bilgi Sistemi
Erişim Hakkı
(dc.rights.access)
Open Access
Copyright
(dc.rights.holder)
Aksi belirtilmediği sürece telif hakları Yeditepe Üniversitesi'ne aittir. Kullanım izinleri Açık Erişim Sistemi'nde belirtilmiş olup, "InC-NC/1.0" ve "by-nc-nd/4.0" belirtildiği gibidir.
Copyright Url
(dc.rights.uri)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Copyright Url
(dc.rights.uri)
https://rightsstatements.org/page/InC-NC/1.0/?language=en
Description
(dc.description)
Yayınlanan son versiyon
Description [Note]
(dc.description.note)
Not: Bu ön baskı, hakem/bilirkişi tarafından onaylanmamış yeni araştırmaları bildirir ve bu alanda birden fazla uzmana danışılmadan kaynak bilgi olarak kullanılmamalıdır.
Description Collection Information
(dc.description.collectioninformation)
Bu eser Yeditepe Üniversitesi Kütüphanesi aracılığıyla kullanıma sunulan ön baskı koleksiyonunun bir parçasıdır. Sorularınız için iletişim adresimiz openaccess@yeditepe.edu.tr
Single Format Address
(dc.identifier.uri)
https://hdl.handle.net/20.500.11831/8156
Analyses
Publication View
Publication View
Accessed Countries
Accessed Cities
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms