Feminizm, çevreci teoriler ve ekofeminizmin edebiyatta yerini alması ile meydana gelen ekofeminist edebiyat eleştirisi özellikle kadın ve çevre özelinde tahakküm altına alınan tüm grupların edebiyattaki tezahürleri ile oluşmuştur. Bunun yanı sıra ekofeminist edebiyat, silahlanma ve savaş karşıtlığı; kimyasal silah kullanımı gibi hem ortaya çıktığı 70’li yılların hem de hala günümüzde önemli bir yere sahip olan toplumsal meselelerin edebiyat penceresinden görünür hale getirilmesini sağlamıştır. Ekofeminizm, ataerkil toplumsal yapılanmada aşağı görülen kadın, doğa, hayvan; farklı cinsel yönelimlere sahip bireyler ve siyahiler gibi geniş bir kitleyi çatısı altında toplayarak çeşitli sömürülme biçimlerine karşı gelmiş; böylelikle insanın hükmetme arzusunun kurbanı olan tüm canlılar ve ekosistemi meselesi haline getirmiştir. Ekofeminist edebiyat eleştirisi sayesinde günümüzde hala çözülememiş, yüz yıllardır süregelen tüm ötekileştirme ve tahakküm biçimleri edebi eserlerde yerini alarak birer eleştiri nesnesi olmuştur. Bu amaç doğrultusunda, bu makalede, kapsamlı bir ekofeminizm tanımı yaparak, ekofeminist edebiyat eleştirisi çerçevesinde ekolojik duyarlılıkla birçok eser kaleme almış Ursula K. Le Guin’in (1953-2018) Dünyaya Orman Denir (1972)ve çağdaş Türk edebiyatında modern dünya eleştirisi ile öne çıkan Hakan Bıçakçı’nın (1978-…) Doğa Tarihi (2014) eseri üzerinde bir inceleme yapılarak; bu eserlerde kadın ve doğanın tahribi, kadın bedeninin sömürüsü, insanın tabiattan dolayısıyla özünden koparılması gibi temalarla ekofeminist bulguların tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Eser Adı (dc.title) | Okofeminist Edebiyat eleştirisi (dünyaya orman denir ve doğa tarihi üzerinde bir uygulama) |
Yazar [Asıl] (dc.creator.author) | Kabak, Özge |
Yazar Departmanı (dc.creator.department) | Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Yazar Departmanı (dc.creator.department) | Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Karşılaştırmalı Edebiyat Yüksek Lisans Programı |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2023 |
Yayın Turu [Akademik] (dc.type) | preprint |
Yayın Türü [Ortam] (dc.format) | application/pdf |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Feminizm |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Çevreci teoriler |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Ekofeminizm |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Ekofeminist edebiyat eleştirisi |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Ursula K. Le Guin |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Hakan Bıçakçı |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Feminism |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Environmental theories |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Ecofeminism |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Ecofeminist literary criticism |
Yayıncı (dc.publisher) | Yeditepe Üniversitesi Akademik ve Açık Erişim Bilgi Sistemi |
Dil (dc.language.iso) | tur |
Özet Bilgisi (dc.description.abstract) | Feminizm, çevreci teoriler ve ekofeminizmin edebiyatta yerini alması ile meydana gelen ekofeminist edebiyat eleştirisi özellikle kadın ve çevre özelinde tahakküm altına alınan tüm grupların edebiyattaki tezahürleri ile oluşmuştur. Bunun yanı sıra ekofeminist edebiyat, silahlanma ve savaş karşıtlığı; kimyasal silah kullanımı gibi hem ortaya çıktığı 70’li yılların hem de hala günümüzde önemli bir yere sahip olan toplumsal meselelerin edebiyat penceresinden görünür hale getirilmesini sağlamıştır. Ekofeminizm, ataerkil toplumsal yapılanmada aşağı görülen kadın, doğa, hayvan; farklı cinsel yönelimlere sahip bireyler ve siyahiler gibi geniş bir kitleyi çatısı altında toplayarak çeşitli sömürülme biçimlerine karşı gelmiş; böylelikle insanın hükmetme arzusunun kurbanı olan tüm canlılar ve ekosistemi meselesi haline getirmiştir. Ekofeminist edebiyat eleştirisi sayesinde günümüzde hala çözülememiş, yüz yıllardır süregelen tüm ötekileştirme ve tahakküm biçimleri edebi eserlerde yerini alarak birer eleştiri nesnesi olmuştur. Bu amaç doğrultusunda, bu makalede, kapsamlı bir ekofeminizm tanımı yaparak, ekofeminist edebiyat eleştirisi çerçevesinde ekolojik duyarlılıkla birçok eser kaleme almış Ursula K. Le Guin’in (1953-2018) Dünyaya Orman Denir (1972)ve çağdaş Türk edebiyatında modern dünya eleştirisi ile öne çıkan Hakan Bıçakçı’nın (1978-…) Doğa Tarihi (2014) eseri üzerinde bir inceleme yapılarak; bu eserlerde kadın ve doğanın tahribi, kadın bedeninin sömürüsü, insanın tabiattan dolayısıyla özünden koparılması gibi temalarla ekofeminist bulguların tespit edilmesi amaçlanmıştır. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2024-01-18 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2024-01-18 |
Haklar (dc.rights) | Yeditepe Üniversitesi Akademik ve Açık Erişim Bilgi Sistemi |
Erişim Hakkı (dc.rights.access) | Open Access |
Telif Hakkı (dc.rights.holder) | Aksi belirtilmediği sürece telif hakları Yeditepe Üniversitesi'ne aittir. Kullanım izinleri Açık Erişim Sistemi'nde belirtilmiş olup, "InC-NC/1.0" ve "by-nc-nd/4.0" belirtildiği gibidir. |
Telif Hakkı Url (dc.rights.uri) | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
Telif Hakkı Url (dc.rights.uri) | https://rightsstatements.org/page/InC-NC/1.0/?language=en |
Açıklama [Genel] (dc.description) | Yayınlanan son versiyon |
Açıklama [Not] (dc.description.note) | Not: Bu ön baskı, hakem/bilirkişi tarafından onaylanmamış yeni araştırmaları bildirir ve bu alanda birden fazla uzmana danışılmadan kaynak bilgi olarak kullanılmamalıdır. |
Tanım Koleksiyon Bilgisi (dc.description.collectioninformation) | Bu eser Yeditepe Üniversitesi Kütüphanesi aracılığıyla kullanıma sunulan ön baskı koleksiyonunun bir parçasıdır. Sorularınız için iletişim adresimiz openaccess@yeditepe.edu.tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/20.500.11831/8210 |