“20. Yüzyıl Sürrealizm ve Soyut Ekspresyonizm Sanat Akımlarında Otomatizmin Gelişimi” konulu tez başlığında; yirminci yüzyılda yaşanan savaşların ve sanayi devrimlerinin, insan psikolojisine olan etkileri ve bu etkilerin dışavurum süreci araştırılmaktadır. Araştırma konusunun ruh bilimsel bir özü barındırması nedeniyle psikanalist tekniklerden yararlanılarak özünde soyut olan bir kavram, eserler üzerinden somutlaştırılmıştır. Sanatçılar, psişik bir kavram olan otomatizma sayesinde bilinç altını serbest çağrışım öncülüğünde açığa çıkarmışlarıdır. Sürrealizm ve Soyut Ekspresyonizm akımına mensup bazı sanatçılar, hiçbir kurala ve ilkeye bağlı kalmadan, zihnin denetiminden kurtularak; bilinçsizlik, tahmin edilemezlik, doğaçlama, şans eseri ve özdevinim faaliyetleri olarak tanımlayabileceğimiz otomatizm anlayışını benimsemişlerdir. Sanatın tamamen bireyselleşmesini sağlayan bu anlayışa dayanarak geliştirdikleri yöntemlerin temelinde yatan felsefe vurgulanarak gösterilmiştir. Bu yöntemler bilinç düzeyinden, bilinçaltına giden yolda bir anahtardır. Katarsis olarak ifade edilen bu yolculuk esnasında her sanatçı kendi yöntem ve tekniklerini geliştirdiğinden, tez içerisinde sadece belli başlı tekniklerin uygulanış biçimlerine betimleyici bir anlatımla yer verilmiştir. Bu bağlamda kendi akımı içinde dahil, biçimsel olarak hiçbir ortak noktası olmayan bu eserler, felsefi açıdan ortak bir duruş sergileyerek sanatı bağımsızlaştırmaları yönüyle sanat tarihinde büyük bir öneme sahiptir.
Eser Adı (dc.title) | 20. Yüzyıl Sürrealizm ve soyut ekspresyoniz sanat akımlarında otomatizmin gelişimi |
Alternatif (diğer) Eser Adı (dc.title.alternative) | Yirminci Yüzyıl Sürrealizm ve soyut ekspresyoniz sanat akımlarında otomatizmin gelişimi |
Yazar [Asıl] (dc.creator.author) | Kaytan, Saliha |
Yazar Departmanı (dc.creator.department) | Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Yazar Departmanı (dc.creator.department) | Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Plastik Sanatlar ve Resim Yüksek Lisans Programı |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2023 |
Yayın Turu [Akademik] (dc.type) | preprint |
Yayın Türü [Ortam] (dc.format) | application/pdf |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Otomatizm |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Rastlantısallık |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Serbest çağırışım |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Soyut ekspresyonizm |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Sürrealizm |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Automatism |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Randomness |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Free association |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Abstract expressionism |
Konu Başlıkları [Genel] (dc.subject) | Surrealism |
Yayıncı (dc.publisher) | Yeditepe Üniversitesi Akademik ve Açık Erişim Bilgi Sistemi |
Dil (dc.language.iso) | tur |
Özet Bilgisi (dc.description.abstract) | “20. Yüzyıl Sürrealizm ve Soyut Ekspresyonizm Sanat Akımlarında Otomatizmin Gelişimi” konulu tez başlığında; yirminci yüzyılda yaşanan savaşların ve sanayi devrimlerinin, insan psikolojisine olan etkileri ve bu etkilerin dışavurum süreci araştırılmaktadır. Araştırma konusunun ruh bilimsel bir özü barındırması nedeniyle psikanalist tekniklerden yararlanılarak özünde soyut olan bir kavram, eserler üzerinden somutlaştırılmıştır. Sanatçılar, psişik bir kavram olan otomatizma sayesinde bilinç altını serbest çağrışım öncülüğünde açığa çıkarmışlarıdır. Sürrealizm ve Soyut Ekspresyonizm akımına mensup bazı sanatçılar, hiçbir kurala ve ilkeye bağlı kalmadan, zihnin denetiminden kurtularak; bilinçsizlik, tahmin edilemezlik, doğaçlama, şans eseri ve özdevinim faaliyetleri olarak tanımlayabileceğimiz otomatizm anlayışını benimsemişlerdir. Sanatın tamamen bireyselleşmesini sağlayan bu anlayışa dayanarak geliştirdikleri yöntemlerin temelinde yatan felsefe vurgulanarak gösterilmiştir. Bu yöntemler bilinç düzeyinden, bilinçaltına giden yolda bir anahtardır. Katarsis olarak ifade edilen bu yolculuk esnasında her sanatçı kendi yöntem ve tekniklerini geliştirdiğinden, tez içerisinde sadece belli başlı tekniklerin uygulanış biçimlerine betimleyici bir anlatımla yer verilmiştir. Bu bağlamda kendi akımı içinde dahil, biçimsel olarak hiçbir ortak noktası olmayan bu eserler, felsefi açıdan ortak bir duruş sergileyerek sanatı bağımsızlaştırmaları yönüyle sanat tarihinde büyük bir öneme sahiptir. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2024-01-19 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2024-01-19 |
Haklar (dc.rights) | Yeditepe Üniversitesi Akademik ve Açık Erişim Bilgi Sistemi |
Erişim Hakkı (dc.rights.access) | Open Access |
Telif Hakkı (dc.rights.holder) | Aksi belirtilmediği sürece telif hakları Yeditepe Üniversitesi'ne aittir. Kullanım izinleri Açık Erişim Sistemi'nde belirtilmiş olup, "InC-NC/1.0" ve "by-nc-nd/4.0" belirtildiği gibidir. |
Telif Hakkı Url (dc.rights.uri) | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
Telif Hakkı Url (dc.rights.uri) | https://rightsstatements.org/page/InC-NC/1.0/?language=en |
Açıklama [Genel] (dc.description) | Yayınlanan son versiyon |
Açıklama [Not] (dc.description.note) | Not: Bu ön baskı, hakem/bilirkişi tarafından onaylanmamış yeni araştırmaları bildirir ve bu alanda birden fazla uzmana danışılmadan kaynak bilgi olarak kullanılmamalıdır. |
Tanım Koleksiyon Bilgisi (dc.description.collectioninformation) | Bu eser Yeditepe Üniversitesi Kütüphanesi aracılığıyla kullanıma sunulan ön baskı koleksiyonunun bir parçasıdır. Sorularınız için iletişim adresimiz openaccess@yeditepe.edu.tr |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/20.500.11831/8224 |